onsdag den 22. februar 2012

          Tekst 3 Beth Juncker: Børn og Kultur - mellem gamle begreber og nye forestillinger.



Reflektioner:

Citat: S 227 " At nye begreber og forstillinger kommer på banen, nedlægger ikke de gamle. Det skaber diskussioner og indimellem forvirring. Der er ingen tvivl om, at de nye begreber udfordre de gamle, men der er aldrig tale om enten - eller. Indsigt i børns kultur nedlægger ikke den omsorgs- og beskyttelsestænkning, der er forbundet med børnekultur" Citat slut.

Da jeg var færdig med at læse teksten kom jeg til at tænke på min søster. Hendes datter er 8 år og ønsker sig inderligt en mobiltelefon, fordi hun gerne vil være en del af det sociale fællesskab. Mor er meget skeptisk og i tvivl om det er en god ting, at give sin datter. Jeg siger hver gang til hende, når min søster spørger mig til råds, at det er en del af børns kultur, og at det er en del af deres måde at kommunikere på og at det er et element i børns autotelisk kultur. Mor er bange for den medie skabte mobning, og ønsker ikke, at hendes datter skal udsættes for det. Det kan jeg sagtens forstå, men mener at forældrene kan følge datterens smser og telefoni fra sidelinjen.

Jeg kan huske, da jeg var barn, (1980 - 1987) var vi alle ude og lege. Enten spillede vi rundbold, stod på rulleskøjter eller noget helt trejde. Og da de begyndte, at lave TV for børn ( legestue) - sikke en fremskridt i den gode retning. Jeg er heldig, at have oplevet en opbrudssituation. Jeg synes, at begge "verdner" er lige berigende for et barn. Men godt, at voksne har" givet lov til" at børnene også er individualister, der har ret til en kultur også inden for det æstetiske.

Jeg kan sagtens se fordelen i de pædagogiske læreplaner, men jeg synes samtidig, at der skal indføres, at børn selv kan komme med deres bud på, hvordan de har lyst til at være kreative på den æstetiske kulturelle område, også i børnehaven.

Fokusområde 1:

Citat S 226: "Det æstetiske er ved hjælp af æstetiske genrer og medier simpelthen forudsætningen både for erkendelse og for socialitet - samvær kommunikation, nærvær og empati" Citat slut.
Den sætning synes jeg siger bare det hele :O)

Fokusområde 2:

"Børnekultur - et humanistisk dannelsesbegreb" står der som overskrift på S 209. Så vi kommer ikke uden om, at børnekultur er med til at danne os som mennesker......det er noget som børn inden 1980 er blevet berøvet.


                                                                  Tina

1 kommentar:

  1. Hej Tina

    Jeg er imponeret over, hvor godt du arbejder med emnet :-) Jeg kan også se af dine tekster, at du har fået faglige argumentationer for "noget af det", du allerede følte var rigtigt. Her tænker jeg f.eks. på din lille historie om din søsters datter og mobiltelefonen:-)

    Desuden er jeg enig med dig i, at det citat( ciatat 1), du har valgt fra teksten, er meget sigende :-)

    Mange hilsner, Helen

    SvarSlet