onsdag den 29. februar 2012

                  Lene Brok: Mundtlig fortælling - et moderne medie til udvikling og læring.



Reflektioner: Lene Brok giver læseren et utrolig godt indblik i, hvor vigtig den mundtlige fortælling er for børn. Det har jeg selv erfaret. Jeg har på et tidspunkt arbejdet i en børnehave, hvor der er ansat en pædagog, der mestre den utrolig evne, at bruge hende selv som som en "bog". Når hun fortæller er børnene opslugt af hendes "spind" at mystisk - empati - følelser - helter og heltinder. Hun bruger hele kroppen og ansigstmimik, når hun fortæller. Børnene får en følelse af en fortællende og nærværende pædagog. Jeg husker tydeligt den dag, hvor hun fortalte om Rødhætte og Ulven. Børnenes blikke var nærmest suget fast til hende og de trak næsten ikke vejret...

Senere ude på legepladsen så jeg, hvordan en gruppe af de børn, der havde overværet historietimen, legede Rødhætte og ulven. De levede sig alle ind i historien og var en del af fællesskabet.
Den mundtlige fortælling er en vigtig element, der er med til at danne et barns identitet. Den er med til at styrke jeget - selvtilliden og selvfølelsen. Børn, der har en meget lav selvtillid kan her i gennem komme til orde og få stillet den verbale udtryksform. Urolig børn kan lære, at sidde stille og lytte, både til fortælleren og til de andre, der lytter og gerne vil fortælle.

Den mundtlige fortælling har været en del af vores samfund i mange - mange generationer, men er heldigvis ikke uddøet pga af mediets stærke fremtræden. Der er stadig brug for historier, hvor børn kan identifisere sig med (helte - heltinder m.m.)

Når jeg er på arbejde eller i praktik er mit kæreste eje bogen af Jan Mogensen "Victor Banan". Inden jeg læser bogen, starter jeg med, at jeg selv fortæller histiorien med mine egne ord og kropssprog. Dagen efter læser jeg så bogen for dem. Bogen er utolig god. Den er sjov og let at genfortælle som en mundtlig fortælling. Den har såmen også en morale, som børnene kan nikke genkendende til. Når jeg viser dem bogomslaget siger de alle i munden på hinanden "se det er Victor Banan" som om, at det var sådan de i deres fantasi havde forstillet sig ham :O). Jeg bliver tit spurgt om jeg ikke vil læse Victor, frem for alle de andre bøger vi har.

Fokusområde 1: s 262 " ......Det kan give anledning til glæde, fællesskab og større selvforståelse samt inspirere til udvikling i voksenalderen"

Fokusområde 2: 2 268 "Erfaring viser, at det især er relevant at arbejde med mundtlig fortælling af folkeeventyr i forhold til børn, der har forskellige vanskeligheder af sprolig, personlig eller social art."

                                                                      Tina

2 kommentarer:

  1. Hej Tina! Hvad er det for en tekst du har læst af Lene Brok? Jeg synes ikke umiddelbart jeg kan finde nogle henvisninger til den i vores undervisningsplan? Har jeg overset noget eller har du selv været på opdagelse? :-)

    Mange hilsner fra John

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej John

      Jeg er kommet til at bruge den forkerte tekst.....åh nej....

      Hilsen Tina

      Slet