torsdag den 9. februar 2012

                          Resume: Beth Junker: Gakkede gangarter, vilde vitser, rallende råb!


Resume:

Artiklens formål er at fortolke temaet "kulturelle udtryksformer og værdier", med udgangspunkt i de pædagogiske læreplaner. Der er ingen modsætningsforhold mellem faglige færdigheder og kulturelle. De er lige nødvendige, men de vægtes forskelligt. I den pædagogiske lærplan er udviklingsbegrebet kollektivt og der frygtes, at individet kommer til kort rent kulturelt.

De kulturelle begreber er primært kendt og værdsat af børn selv. Pædagogernes kulturelle tilbud er tilrettelagt efter et fast mønster. Børns kulturelle udtryksform er døren ind til det social - erfaring og erkendelse. Kan børnenes og pædagogernes kulturelle udtryksformer forenes? Det ville på længere sigt være det bedste for barnet. Kultur og det at skabe er børn født med, det sidder dybt inde i dem. Børns kulturbegreb er vigtigt og bør være "up to date". Børns kultur er ikke kun at være kreativ og men det at hoppe - pjatte - fortælle vitser - sange  og det at lege.  Børns kultur er lig med et æstetisk felt.


Fokus område 1:


: S. 1 citat "Leg kan hverken styres, formålbestemmes eller måles" citat slut. Det vil jeg mene, at pædagoger i visse situationer bør!


Fokus område 2:


S. 1 Citat "At tænke børns kulturelle udtryksformer og værdier under en politisk bestemt målsætning, der dikterer "pædagogiske læreplaner" er en eksplosiv cocktail, hvor faglige og kulturelle kompetencer krydser klinger". citat slut.
Er læreplaner relevante eller burde de afskaffes - er de kun til for at "skade" børnene?

                                                                Hilsen Tina
 

6 kommentarer:

  1. Hej Tina

    Bare lige en lille hilsen fra mig, således at du kan se, jeg har været på besøg på din blog.

    Venligst, Helen

    SvarSlet
  2. Hej Tina,

    Har du ikke lyst til at uddybe dit argument for, at leg i visse situationer bør ... - her ved jeg så ikke, om du mener styres, formålbestemmes eller måles. - Men i hvert fald 'bør' et eller andet. Det sidste punkt synes jeg nemlig også selv hun afslutningsvist slipper lidt let om ved...!

    /Jørgen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jørgen

      Det kan du tro jeg vil. Kan du huske mit eksempel til seminarindkald, med de 3 drenge, der har et had/kærlighed forhold til hinanden. De kan ikke lege sammen -lige som de ikke kan undvære hinanden. De har ikke gang i gode lege. De er utrolig onde overfor hinanden. Så for at de kan få nogle gode lege med andre, går vi ind og siger hvor og med hvem de skal lege med - det gør vi engang imellem. så vi styrer sådan set deres leg

      Slet
  3. Hej Tina!
    Jeg synes, det er rigtig fint det du har skrevet.
    Lige nu har jeg ikke rigtig noget, at spørge om eller tilføje, men hvis det kommer skriver jeg igen:-)
    Hilsen Tine!

    SvarSlet
  4. Hej Tina.

    Jeg er helt enig i, at pædagogiske læreplaner kan være en eksplosiv cocktail, når de faglige og kulturelle kompetancer skal blandes sammen. Vi er jo mennesker og ikke numre i systemet. I hvert fald på dagtilbud-området. På specialområdet kan det være en nødvendighed, men også dér er det afhængig af hvad slags institution det er.
    Fx. på julemærkehjemmet er det nødvendigt med en pædagogisk læreplan, da ALLE (både børn og voksne) skal bevæge sig i den samme ramme. Selvfølgelig er læreplanen tidsanpasset og der er jævnlige opdateringer, hvilket jeg var positivt overrasket over. For det står ikke på manges to-do-liste at være "moderne" og globaliserende.

    Kh Mira

    SvarSlet
  5. Hej Mira :O)

    Hvor er jeg bare og kun lidt "misundelig" på dig, at du har fået den super oplevlse, at være på julemærkehjemmet....det ville jeg rigtig gerne opleve ;O)....pjat til side :O) jeg er meget glad for, at du har været der og kan komme med mange gode erfaringer og dele med os andre...

    Kærlig hilsen
    Tina

    SvarSlet