torsdag den 9. februar 2012

                                                Børns kulturelle udtryksformer: Vitser


Til brug af min undersøgelse omkring vitser, har jeg interviewet mine piger Ida og Mathilde (9 år). Jeg spurgte, om de kunne nogel vitser og ja det kunne de bestemt. De fortalte, at på deres skole bliver der dagligt fortalt vitser - ikke via sms, men mundtlig. Vitser gør dem glade og får dem i godt humør. De lærer dem fra hinanden. Mathilde fortæller, at drengene i hendes klasse gerne vil lave om på vitserne, når de fortællerdem, så hun synes, at piger er bedst til at fortælle vitser.
Ida derimod synes, at piger og drenge er lige gode til det. Her kommer et par eksempler :O)

Mathilde: Hvor mange gange går du tur med din hund?: man skal så svare 1
                 Hvor mange gange går du på toilet om dagen?: 2
                 Hvor mange ting køber du, når du er ude og handle?: 3
                 Hvor mange gange spiser du om dagen?: 4
                 Hvor mange dyr har du?: 5
                 Hvad laver du om dagen?: sex  :O)

Hun synes, at det var sjovt, at pointen var sex, nærmest lidt ulækker mente hun.......

Ida:  Der var engang en mand der godt gad, at have et kæledyr. Så han købte en papegøje. Da han kom hjem ville den ikke tie stille "hvis du ikke tier stille, så smider jeg dig ud af vinduet. Så sagde papegøjen "smid mig ud - smid mig ud". "Hvis du ikke tier stille lægger jeg dig på grillen" - "smid mig på grillen - smid mig på grille"." Hvis du ikke tier stille smider jeg dig i toilettet" - "smid mig i - smid mig i". Så kom konen hjem og hun skulle sådan tisse. Pludselig kom hun løbende "vores toilet synger!" - "hvad synger den da?" - "jeg sejler på en brun kartoffel på det gule hav" :O)

Ida og Mathilde nærmest begge ivrige efter at få fortalt:  Gentag efter mig: der var en rød bil - der var en grøn bil - der var blå bil - der var en orange bil - der var en sort bil - der var en lilla bil. Svaret er ikke 6, men der skal gentages det hele :O) rød bil - grøn bil og så videre og så videre.





I min barndom var der også vitser, men de har ændret genre igennem årene, de tilpasser sig udviklingen. Der vil altid eksistere vitser, de er med til at bringe os socialt tættere sammen. Gode til at" bryde isen" med. Jeg blev dog noget overrasket over, at de stadigvæk er i børnenes kulturelle Arv.

Kategori: Sex vits (tabu emne) - fortælleren skal oftes fortælle pointen.

                                                              Hilsen Tina



                                                         

3 kommentarer:

  1. Skønne piger du dig der har, kunne lige forstille mig at de var ivrige, efter og få lov til at fortælle..,må sige at jeg også blev noget overasket over at vittighedder i børnenes verden bliver brugt så hyppigt.., du skriver at vitserne har ændret sig med tiden, det er selfølgelig rigtigt, men oplever også at børn fortæller vitser som er fra ældre tid.

    SvarSlet
  2. Hej Tina,

    Som gammel fotohandler brænder jeg jo altid efter, at folks billeder bliver så gode som muligt, så prøv at se om du ikke, som en del af din stand. Windows pakke, har det lille program der hedder "Picture Manager". Der er der nemlig en funktion, hvor man med et klik kan fjerne røde (blitz) øjne.

    /Jørgen

    SvarSlet
  3. Hej Jørgen

    Tak for tippet :O)

    Tina

    SvarSlet