At skabe antropologisk viden om børn: Eva Gulløv og Susanne Højlund
Resume:
Antropologisk børneforskning giver mulighed for at udforske børns dagligdag - dvs hvordan de reagere i forskellige sammenhæng af både individuelt og socialt karakter. Og give en forklaring på deres handlemønstre i givende sammenhænge/situationer og her i gennem indkredse de forhold, der omgiver barnet og gruppen. forskningen giver indsigt i børns handlemuligheder - deres syn på det, der sker omkring dem og hvordan de trives i deres dagligdag, både som individ og i relationre til andre.
Antropologisk viden opnås ved feltarbejde, der kan strække sig fra et par måneder og op til flere år. Det er vigtig at sætte sig ind i feltarbejdes område og selv opbygge en relation til de indvolverede. Et spørgeskema/ interview giver ikke det relalistiske billede af det, som obervartøren gerne vil have belyst. Det gør obervationer af dagligdagens rytmer, enten det er de faste eller spontane, der i mod.
Det er vigtig, at undre sig over det man møder via sit feltarbejde og undersøge det nærmere. Før feltarbejdet kan begynde, er forarbejdet/planlægningen utrolig vigtig.
Citat: S 20 "feltarbejde går ud på at få blik for menneskets handlinger og forståelser og forsøge at begribe de mønstre og logikker, der kan forklare dem, uanset hvor i verden man bedriver forskning"
Citat slut.
Det er desuden relevant, at ens feltarbejde ikke bliver en fortolkning af ens egne holdninger. Det er hermed ikke sagt, at det er let, ikke at tilkende give sin egen mening - det ligger forankret i vores natur, at tage stilling til situationer, der er os bekendte. Prøv at være neutral. Via en antropologisk tilgang til børn, får vi ikke indblik i selve barnet, men børns liv og det, der omgiver dem. Børn kan ikke give en detaljeret beskrivelse af hvordan deres hverdag er, det er mere et her og nu indblik (deres handlinger).
Afgrænsning af feltarbejdet er af stor betydning, så det ikke bliver uoverskueligt.
Fokus område 1: s 17 " Antropologisk viden skabes på baggrund af tilstedeværelse "i felten", hvor man igennem længere tid indgår i sociale situationer og opbygger relationer til de mennesker, man udforsker, for at få et så fyldestgørende indtryk af deres liv og opfattelser som muligt".
Det er præcis det vi gør, når vi er i praktik. Jeg gør det via mit praktikdokument.
Fokus område 2: s 21 nederst "forsker man f.eks......." slutter på s 22 nederst (teksten er desværre alt for lang til at skrive her, men læs den gerne selv).
Det er noget, jeg skal arbejde med - det med ikke at indvolvere mig følelsmæssigt, men at få det fulde overblik over situationen. Hermed er det ikke sagt, at jeg er enig i det, der forgår.
Hilsen Tina
Hej Tina,
SvarSletRigtig fint resume, hvor du kommer godt omkring begreberne antropologisk børneforskning og feltarbejde. Hvis jeg skal være lidt kritisk (det er jeg sikker på du godt kan tåle), så forstår jeg ikke rigtig meningen med de beskrevne "fokus områder"? Er det noget vi som læser skal have fokus på, eller er det i forhold til dig selv? Forklaring udbedes. :-)
Mange hilsner fra John
Hej John :O)
SletTak for din kommentar..
Hvis du kigger under "Dansk, kultur og kommunikation forår 2012" (der er et billede af en pige, der ligner Pippi)står der beskrevet hvordan vi skal arbejde med teksterne. På side 2 er der en "pind" hvor der står citat: "Skriv korte resumer af de læste tekster og udpeg 2 fokusområder, du mener, er relevant at diskutere med dine medstuderende. I forbindelse med fokusområderne vil jeg bede dig om at tage citater med fra teksten, som diskussionen kan tage udgangspunkt i" Citat slut
Så derfor er der 2 fokusområder nederst på indlæget. :O)
Mange hilsner fra Tina
Aha, nu giver det pludselig mening, den oversigt havde jeg glemt og kigge i. :-)
SvarSletTak for hjælpen!
Det var så lidt :O) dejligt, at det for en gang skyld var mig, der kunne hjælpe dig..........
SletTina
Hej Tina
SvarSletDejligt at se, du arbejder støt fremad med dine overvejelser i bloggen.
Vedrørende dit fokuspunkt 1: Jeg er ganske enig med dig - viden om iaggtagelse ud fra en antropologisk synsvinkel, er noget du i høj grad kan bruge i dit arbejde som pædagog, - og lige nu i forhold til dine praktikperioder.
Venligst, Helen
Hej Tina,
SvarSletJeg synes som de øvrige også at det er rigtigt godt skrevet - kort og præcist. (Ikke just min egen styrke). Skal jeg som John være lidt kritisk, synes jeg at der mangler lidt om den antropologiske kontekst. Ellers kun rosende ord!
/Jørgen