Planlægning
af et forløb med livshistoriearbejde
Det første jeg vil begynde med, at er udvælge et
barn fra de ældste i vuggestuegruppen. Jeg har i forvejen valgt at bruge en
æske, hvori barnets livshistorie kan ligge. Barnet kan være med til at dekorer
den med perler eller et billede og navn, sådan så det bliver til noget særligt
for barnet.
Jeg fortæller forældrene hvad opgaven går ud på og
får dem til at komme med billeder fra barnet er født og op til nu. Ca. 10 – 15
billeder, hvor der ligeledes er billeder fra barnets hus, familie, evt. kæledyr
og ynglings legetøj. Der kunne desuden være en sang printet ud på et papir, som
barnet elsker at synge/høre og aftryk af barnets hånd/fod.
I æsken skal der ligeledes være et par tegninger som
barnet har tegnet, billeder fra hverdagssituationer i vuggestuen og barnets
legekammerater m.m.
Når æsken i fællesskabet med barnet er færdigt, og
vi har været i dialog omkring indholdet, får han/hun den med hjem og mit håb er
så, at forældrene vil fylde mere ting i æsken jo ældre barnet bliver. Når så
barnet bliver gammel nok til selv at putte ting i som betyder noget for det, er
det ligeledes en forsættelse af barnets livshistorie.
Det fedeste kunne jo så være, at æsken ville følge
barnet op igennem voksenlivet og derved danne en form for identitets
fornemmelse – hvem er jeg og hvor kommer jeg fra :O)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar