torsdag den 23. maj 2013

Modul 4 - aktivitet 3



Planlægning af et forløb med livshistoriearbejde


Det første jeg vil begynde med, at er udvælge et barn fra de ældste i vuggestuegruppen. Jeg har i forvejen valgt at bruge en æske, hvori barnets livshistorie kan ligge. Barnet kan være med til at dekorer den med perler eller et billede og navn, sådan så det bliver til noget særligt for barnet.
Jeg fortæller forældrene hvad opgaven går ud på og får dem til at komme med billeder fra barnet er født og op til nu. Ca. 10 – 15 billeder, hvor der ligeledes er billeder fra barnets hus, familie, evt. kæledyr og ynglings legetøj. Der kunne desuden være en sang printet ud på et papir, som barnet elsker at synge/høre og aftryk af barnets hånd/fod.

I æsken skal der ligeledes være et par tegninger som barnet har tegnet, billeder fra hverdagssituationer i vuggestuen og barnets legekammerater m.m.
Når æsken i fællesskabet med barnet er færdigt, og vi har været i dialog omkring indholdet, får han/hun den med hjem og mit håb er så, at forældrene vil fylde mere ting i æsken jo ældre barnet bliver. Når så barnet bliver gammel nok til selv at putte ting i som betyder noget for det, er det ligeledes en forsættelse af barnets livshistorie.

Det fedeste kunne jo så være, at æsken ville følge barnet op igennem voksenlivet og derved danne en form for identitets fornemmelse – hvem er jeg og hvor kommer jeg fra :O)

                                                





Ingen kommentarer:

Send en kommentar