Modul
4 – aktivitet 2
Min målgruppe som jeg ønsker at gå i dybden med er
vuggestuebørn. Jeg har undersøgt på nettet om jeg kan finde nogle institutioner,
der arbejder med livshistorier i vuggestuen, men det eneste jeg har fundet er
denne institution. Det undre mig meget, da der da må være andre, der arbejder
med det.
Men det var det jeg kunne finde. Der hvor jeg
arbejder, bruger vi også barnets bog. Der tages billeder af barnet og der
skrives et par linjer ved hvert billede. Barnet får bogen, når det går videre
til børnehaven som gave. Det jeg godt kan lide ved institutionen Åens metode
er, at bogen hos dem er placeret i børnehøjde og at de gerne må kigge i den
sammen med deres pædagog, forældre, bedsteforældre og venner, mens de går i
vuggestue. På den måde har de netop deres livshistorie tæt på sig hele tiden.
Bogen bliver jævnligt fyldt op med nye billeder og kommentar.
På biblioteket spurgte jeg en bibliotekar om
biblioteket havde noget materiale om livshistorie i vuggestuen, det eneste de havde,
var Hæftet 0-14 Pædagogisk tidsskrift fra 1998, en artikel på 4 sider.
Jeg har mailet til 2 institutioner for at høre
hvordan de arbejder med livshistorie i netop deres vuggestue: Grønnebakken i
Starup og Udsigten i Haderslev. Jeg afventer p.t svar fra begge.
Jeg har set på Saxos hjemmeside, der fandt jeg ikke
noget relevant materiale.
En bog, som jeg vil anbefale er:
Den giver et rigtigt godt indblik i børns liv og
læring i vuggestuen. Den er guld værd for det pædagogiske personale, her får
man en grundviden og en fremad rettet viden inden for arbejdet med
vuggestuebarnet og hele børnegruppen. Denne viden er relevant, når der arbejdes
med livshistorie og generelt i arbejdet med denne målgruppe.
Hvilke
kompetencer skal pædagogen have for at arbejde med livshistorie i forhold til
din selvvalgte målgruppe? Hvilken faglig viden samt praktiske færdigheder skal
pædagogen have. Og hvorfor det kan være godt at arbejde med livshistorie og din
målgruppe.
Da min målgruppe ikke har helt udviklet deres
verbale sprog endnu, er det i arbejdet med livshistorie vigtigt at indsamle
baggrundsviden omkring det enkelte barn. Hertil inddrages forældrene, der kan
give oplysninger om f.eks. hvordan fødslen var, hvilke sange kan barnet lide,
har barnet en bestemt favorit bamse, er der bedsteforældre eller kæledyr m.m. Er
der billeder til de nævnte eksempler tages de med og sættes ind i barnets
livshistorie bog eller lign.
Pædagogen skal besidde narrativ og artikulerende
kompetencer (Bruner, 1990, s 53-54). Personalet sætter ord på det der sker og
artikulere med en opfyldende sætning Den grundlæggende fornemmelse for jeget
udvikles i livmoderen og ligeledes igennem opvæksten og voksenlivet,
forhåbentlig. Hvis ikke der bliver ”bygget” på barnets livshistorie og barnet
oplever at jeg er til, jeg kommer et sted fra – jeg er den jeg er fordi jeg har
oplevet og gjort netop disse ting, kan barnet opleve identitets vanskeligheder,
der følger med ind i voksenlivet, hvis der er huller i livshistorien. Alle har
brug for at kende til sine ”rødder” – hvem er jeg?
Bruges livshistorie-bogen i det daglige sammen med
det enkle barn, opstår en gentagelse seance og netop gentagelser er med til at
give barnet tryghed og en følelse af sammenhæng (Horsdal, 1999, s 60). En andet
plus ved bogen er, at barnet finder samhørighed med sig selv.
En vigtig del af det med at arbejde med livshistorie
er, at pædagogen viser interesse for det enkelte barn og dens livshistorie,
hvis ikke kan man lige så godt lade være, for barnet mærker med det samme om
det er en ægte interesse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar