Modul
4 – aktivitet 1
Jeg har været på opdagelse på nettet og fundet disse
sider, der har med livshistorier i institutioner at gøre.
1.
Det første link jeg stødte på er, en bog der er skrevet af stiftpræst Lissi
Rasmussen. Hun er præst for etniske minoriteter i Købenshavnsstift. Hun har fra
2008 til 2010 interviewet unge med anden etnisk baggrund indsat i fængsler. Via
de ca. 200 unges livshistorier, tegner sig der et mønster. Ofte er disse unge
vokset op uden relationer til voksne og oplevet social eksklusion, dette har
evt. medført den kriminelle løbebane. Meningen med livshistorierne er at få et
indblik i de unges liv og sætte kriminalpræventivt og socialpædagogisk ind.
Give dem anerkende tilgang, så de føler sig inkluderet i samfundet og derved
ændre den kriminelle karriere.
Jeg var ikke klar over, at der blev brugt
livshistorier i fængsler, men synes, at det et rigtig godt initiativ.
2.
Ved Skanderborg ligger der en landsby ved navn Sølund. Her bor der ca. 230
mennesker over 18 år, der er udviklingshæmmede Det der er nyt for mig ved
dette er, at jeg ikke kan forstille mig, hvordan der kan laves et interview med
en bruger omkring livshistorie, når brugeren er handicappet og hvad de kan
bruge det til.
http://www.solund.dk/
http://www.solund.dk/
Efter at have læst på linket: http://www.shollund.dk/pdf/bacheloropgavelivshistorieSusanne%20Hollund.pdf
Giver det mere mening for mig. De brugere, der er i
den ”gode ende” kan med fordel have glæde af at bruge livshistorier, alle
mennesker har brug for at vide hvem de er og hvor de kommer fra. At få
systematiseret deres sanser, så det bliver synligt for dem.
Daginstitutionen Åen arbejder med et kuffertprojekt,
der skal følge barnet fra vuggestuen/børnehaven/hjemmet/SFOen og i skolen. Det
jeg umiddelbart tænker på, er om det i praksis virker. Ideen er god, men er
lidt i tvivl om projektet er holdbart i længden. Siden som jeg har fundet er
fra 2008, jeg vil prøve at kontakte dem via mail og høre, hvordan projektet er
gået, det kan være, at de svarer. :O)
Jeg har kigget i O-14 pædagogisk tidsskrift fra år
1998 og fundet denne artikel på side 59 – 63 om livshistoriebøger som de bruger
i en vuggestue, da dette er min målgruppe.
Jeg har drøftet livshistorier med en kollega fra vuggestuen og hun fortalte, at det var en god idé at hænge en hængekøje op, der kan symbolisere livmoderen og vugge dem stille, så de fornemmelsen af at være inde i livmoderen. Herefter kan der bygges videre på det lille barns livshistorier.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar