mandag den 25. februar 2013





Aktivitet 3




1

  Min målgruppe er mine 2 piger på 10 år.

2. 

  De bruger for det meste internettet som spille-univers. De skriver opgaver i Word programmet, og laver matematikopgaver i noget der hedder Emat, som de så sender til deres lærer og får respons tilbage.  
De kan rigtig godt lide at spille My free Zoo, som er et spil, det går ud på at opbygge en Zoo fra start. 
De lærer meget via det spil , både noget med økonomi - at hjælpe vennerne med at få dyr til deres Zoo. De spiller sammen med deres veninder og snakker meget om det i skolen. Det virker til at være et socialt og lærerigt spil - har endda hørt fra dem, at der også er voksne, der spiller dette spil. 

Facebook og Twitter er de ikke gamle nok til - da skal de være 13 år og det har deres mor og far bestemt, at det skal de også være. De fortæller, at der er en del fra deres klasser, der er på facebook. De har dog ikke spurgt om de må, da de kender til vores holdning. 

3.

Sproget som de anvender er helt almindeligt tale - kan ikke høre nogen form for slang endnu. De er høflige i deres sprogbrug på nettet, dog ikke helt som Emma Gad skriver om i "Takt og tone", men stadigvæk pænt.

4.

Det socialenetværk betyder meget for pigerne, både via internettet og mobilen. Det er en del af vores udvikling og deres hverdag. Det er den både de kommunikere på, når de ikke er sammen med deres venner. Hvis der er noget som jeg kan observere, at de bruger meget tid på, er det TV. 

Som pædagog er det vigtigt, at sætte sig ind i børnenes/unges verden og møde dem med en anerkende tilgang til deres sociale netværksliv. Ikke fordømmende eller udspørgenede, men med en faglig forståelse.

Jeg har stadigvæk den samme holdning til emnet, som da jeg startede, fordi sociale online netværk, er en del af vores samfund og er kommet for at blive. Som pædagoger er vi med til at guide børnene/unges brug heraf, så de kan skelne mellem, hvad det er godt og hvad de skal holde sig fra på nettet.


Hilsen Tina

6 kommentarer:

  1. Hej Tina

    Ja den virtuelle verden er kommet for at blive - uden tvivl - jeg kan bare godt være bekymret for at fremtiden bliver FOR virtuel. Jeg er af den holdning at børn stadig skal kunne bruge deres fantasi ude i den virkelig verden. hvordan ser du det? er du af samme holdning?

    Hilsen Cecilia

    SvarSlet
  2. Hej Cecilia

    Jeg mener, at børn stadigvæk er gode til at bruge deres fantasi, da dette er en naturlig del af dem. Men igen, forældrene skal sætte markante regler op for deres børn, så de ikke glemmer at bruge den, så det hele kun går op i den virtuelle verden....naturoplevelser, fritidsinteresser og lege aftaler er bestemt vigtige oplevelser børnene skal være en del af.

    Hilsen Tina

    SvarSlet
  3. Hej begge,
    Helt klart skal børn også ud i den "virkelige verden", hvor de kan dufte både gylle og nyudsprungne blomster, få mudder på flyverdragten, brænde fingrene på et nybagt snobrød, få våde strømper ved at lave en dæmning i en bæk og mere af samme skuffe. Derfor er det os der som kommende pædagoger skal forsøge at "sælge denne vare" lige så indbydende, som de marketingfolk der sælger spil til PC, Wii, Playstation og hvad det altsammen hedder.
    /Jørgen

    SvarSlet
  4. Hej Jørgen

    Ja, som pædagoger har vi et ansvar over for børnene, at vi gør dem interesseret i naturen, det kreative og alt det andet. Børn, de lidt mindre, er meget interesseret at få ny viden omkring naturen m.m. har du nogle erfaringer med de ældre børn?

    Tina

    SvarSlet
  5. Hej Tina, Jørge og Cecilia

    Super, at I har fået en samtale i gang her på bloggen :-)

    Jeg kan se, at I diskuterer naturoplevelser kontra brugen af medier. Mener I, at det ene udelukker det andet?

    Hvis man læser nogle af Carsten Jessens tekster, om børns brug af computer (medier), er han af den opfattelse, at børn almindeligvis skifter interesser/fokus over tid. Forstået på den måde, at børn i en peridoe er meget optaget af en bestemt leg/legetøj - og efter en tid skifter til en anden leg. Hvis dette overføres til medieleg, kunne man således sige, at vi ikke skal være så bekymrede, hvis det optager børn meget - hvis de også har perioder, hvor andet er interessant. Hvad mener I om dette?

    Venligst, Helen

    SvarSlet
  6. Hej Helen

    Det er rigtigt, at børn skifter interesser, både hvad angår legetøj, medier, venner, m.m. Jeg tror ikke at vi skal være bekymret. Det ligger i de fleste børn, der er en nysgerrighed inde i dem for at lære og udforske. De børn, der kører i ring med evt. medier, det kan både være ipad - Nintendo eller hvad ved jeg, har så brug for et skub i en anden retning, hvad enten det er af forældrene eller pædagogerne. De børn, har brug for en øjenåbner for, hvad der sker af spændende ting og sager omkring dem, det er bestemt ikke en let opgave, men de har brug for vejledning.

    Hilsen Tina

    SvarSlet