tirsdag den 24. april 2012

Lyt til konteksten

Iagttag og fortæl om menneskers kommunikation i forskellige
sammenhænge, i bussen, på cafeer, på arbejdet og i familien.


Min datter har en veninde med hjem. De sidder og snakker om fingerstrik. Hendes veninde vil gerne slå en verdens rekord og satser på at få fingerstrikket 2 km. Herefter vil hun rulle den sammen og bruge den som bold, det har hun set i en rekordbog. Men datter er helt med på, hvad hun snakker om og de snakker ivrigt videre. På et tidspunkt kommer de ind på, hvad garn mon koster. Det kan ikke være så dyrt, og de bliver enige om, at de sagtens kan få 50 m for 30 kr..
De forstå hele tiden konteksten i deres samtale og er ikke et sekund i tvivl om, hvad den ene mener.















Læg mærke til, hvad det betyder, når du kender konteksten,[1] og når du ikke gør det. Hvad sker der, hvordan reagerer du?

Jeg kan bruge eksemplet som beskrevet ovenfor. Havde det været mig, der var min datter og hendes vendende havde fortalt om en stor kugle som hun havde læst om på nettet, for det havde andre også prøvet og det ville hun også, så havde jeg ikke forstået konteksten. Jeg havde prøvet at få hende til at forklare mig mere, så jeg kunne forstå sammenhængen i det hun fortalte. Havde jeg så stadigvæk ikke forstået det, kunne vi ikke være fælles om oplevelsen og jeg ville få en fornemmelse af stå tilbage og ligne et stort spørgsmålstegn. Jeg var måske blevet sur på hende fordi jeg ikke kunne forstå hendes kontekst i hendes fortælling.






















[1] En sådan situation kan nogle gange give anledning til den fortællingstype, man kalder brølere (Birkeland, 2004).

2 kommentarer:

  1. Hej Tina

    - Bare lige en lille hilsen fra mig :-) Jeg har væretorbi din blog

    SvarSlet
  2. Hej Tina.

    Er det ikke bare spændende, at iagtage mennesker og de situationer el. den kontekst de befinder sig i?!
    Jeg blev først opmærksom på mine iagtagelser, da jeg skulle skrive om en episode her i bloggen.
    Du har fat i nogle gode iagtagelser/episoder fra børnene.

    Bedste hilsner Mira

    SvarSlet