onsdag den 2. maj 2012





1:3 menneskesyn
Hvilke erfaringer har du med de to skitserede menneskesyn?
Hvor stammer erfaringerne fra?

Ved siden af mine studier arbejder jeg som vikar i 2 børnehaver. Når jeg er på arbejde, arbejder jeg ud fra det systemiske menneskesyn. Observere jeg en konflikt imellem 2 eller flere børn, går jeg hen til dem og spørger ind til, hvad der sker. Jeg gør ingen af parterne forkerte, men har fokus på relationerne. Jeg prøver på, at få alle parter med i et samspil.


Havde jeg i en konflikt arbejdet ud fra den mekaniske menneskesyn, har jeg kun fokus på det ene barn, spørger ikke ind til havde der sker. Jeg handler diktatorisk og fortæller dem, med det samme, hvad jeg ser som det forkerte i konflikten, og handler over ”hovederne” på dem. Jeg opbygger ingen relationer. Jeg bestemmer uden at komme i dialog med dem. 










Hvad kan få pædagogen til at handle ud fra det mekaniske menneskesyn, selvom vedkommende har det systemiske menneskesyn som ideal?

Ud fra min egen synsvinkel kan det være, at jeg flere gange har prøvet med det systemiske menneskesyn uden held i en konflikt. Så kan det ende med, at jeg gør brug af det mekaniske menneskesyn. Det sker ikke tit, da dette menneskesyn ligger fjern fra min natur.

Hilsen Tina :O)




















1 kommentar:

  1. Hej Tina
    Så fandt en endelig en der havde lavet aktivitet 3.

    Jeg er helt enig med dig i at det systematiske menneskesyn er klart den bedste måde at løse et problem på. Ved det systematiske menneskesyn lader man også barnet tænke selvstændigt. Det kan både betale sig for barnet selv og pædagogen. Ved det mener jeg at barnet lære at løse konflikter og pædagogen skabet vækst og samspil.
    Hilsen Helena.
    Vi ses på fredag.

    SvarSlet