Her er aktivitet 1-1
1:1 Sæt fokus på kommunikationen i dine omgivelser
|
Iagttag
og fortæl om situationer, hvor kommunikationen lykkes godt, dvs. positivt
skaber en god stemning, en (overraskende) vending i en positiv retning, ny
forståelse eller fællesskab.[1]
Situationen
forgår i Børnehaven, hvor jeg er vikar: Tobias på 4 år kommer gående ud af
døren. Han ser, at Malenes madkasse står på bænken. Han tager den og sparker
til den. Den går i stykker. Vikaren Søren ser det. Han fortæller Malenes mor,
hvad der er sket, da hum kommer for at hente Malene. Jeg kan se på ham, at
han er noget spændt på, hvordan hun vil reagere. Hun siger til ham, at det
gør ikke så meget, da de har flere der hjemme. Han forslår hende, at Tobias
mor jo kunne betale for en ny, men det behøvede hun ikke.
|
Reflekter
over, hvad der sker her.
Søren
er spændte på, om mor bliver sur. Først derfra kan han lægge en plan for den
videre kommunikation. Han bliver overrasket over hendes måde, at reagere på.
Begge parter er tilfredse. Søren fik leveret ”nyheden” på en god måde. Han
var neutral, men havde alligevel sin personlighed og faglighed med. Han
anklagede ikke Tobias.
|
Iagttag
og fortæl omvendt om situationer, hvor kommunikationen mislykkes eller
afbrydes.
Situationen
ser således ud: Mine 2 piger er oppe og diskutere. De er tvillinger men går i
hver deres klasse. Til idræt i skolen er pigerne delt op på hver deres hold.
På hjemvejen kommer de op at diskutere om hvor vidt Sofia var på den ene
eller den andens hold. De holder begge på deres ret. Konflikten bliver mere
og mere højrystet og jeg foreslår, at de jo kan spørge Sofia næste dag om
hvilket hold hun var på!. De er ikke helt tilfredse med den løsning, men går
dog hver til sit.
Dagen
efter kommer Mathilde hjem fra skole og siger til Ida, at hun havde spurgt
Sofia. Og hun havde svaret, at hun havde været på Mathildes hold. Ida bliver
sur og siger til Mathilde, at hun lyver. Mathilde bliver sur. Konflikten
optrappes igen. Jeg siger til Ida, at hun jo kan spørge Sofia, når hun ser
hende, men det vil hun ikke, for man kan jo ikke spørge om det samme 2 gange.
|
Hvad
skaber disse situationer?
Begge
piger holder på deres ret. Ingen vil gi, sig. Og da Mathilde så kommer hjem
og fortæller, at hun har spurgt Sofia føler Ida sig krænket og overgået af
lillesøster. Hun føler sig truet – og vil ikke vedgå, at hun ikke har
”vundet” konflikten.
|
[1] Der kan
her være tale om den type praksisfortælling, man kalder vendepunktfortællingen
(Birkeland, 2004).
Hej Tina
SvarSletDu har sandelig hænderne fulde med to så aktive piger :-)
Hej Tina
SvarSletJa kan kun give Helen ret. Der er noget at se til, og det virker som om du arbejder godt med hensyn til kommunikationen.
Hilsen Camilla
Hej Tina,
SvarSletKan læse at du er rigtig god til at håntere dine to piger, og kan aflæse dem, så du ved hvad de føler, kan godt være at den ene bliver skuffet, men når man har en mor der forstår en" går det nok:-)"
Synes det er to rigtig gode eks...
Tak for jeres søde ord :O)
SvarSletKnus Tina