Modul
1
Efter at have læst om de 2 metoder, falder mit valg
på den didaktiske oplæsning, da min målgruppe er vuggestuebørn. Bogen
jeg vælger er en Bamse og kylling bog.
Denne bog er god til didaktisk oplæsning, fordi min
målgruppe ikke har udviklet deres sprog endnu og måden de får udviklet deres
sprogforståelse på er ved gentagelser. Bamse og kylling kender de fleste børn,
disse figurer var desuden en del af min barndom og ligeledes en del af min livshistorie.
Det bedste børnene i den aldersgruppe ved, er ”Titte bøh” legen – du bliver
væk, hov der er du igen :O).
Den helt ideelle situation ville i dette tilfælde
være, at jeg tager 2 børn med til vores hyggesofa, mens de andre er på
legepladsen, hvor vi plejer at læse bøger, så kan resten af børnene prøve en
anden gang, således at alle børn får lov. Bogen hives frem ad flere omgange/dage,
derved opstår der genkendelighed. Ved dialogisk læsning får barnet muligheden
for at styrke sine sproglige færdigheder på en spontan og naturlig måde,
samtidig med at relationen til den voksne styrkes og barnet styrker troen på
sig selv. (Broström, López, Løntoft, 2012, s, 14).
Mine erfaringer med at læse med børn, er at de har
meget svær ved at lytte til en hel bog, uden at komme med kommentarer eller
bemærkninger. Enten kender de historien eller kan drage paraller til historien,
der netop er ved at blive læst for dem. Dialogisk læsning er lettere at udføre,
når gruppen er lille, da den store børnegruppe hurtigt mister interessen, hvis
der er for mange afbrydelser undervejs.
Barnets sproglige udvikling sker parallelt med de
andre færdigheder som barnet skal lære (ibid., s, 17) men sproget er en af de
vigtigste færdigheder som barnet skal lære, da uden sprog ingen kommunikation,
relations dannelse, forståelse fra omverden eller selvudvikling. Dermed mener
jeg ikke, at de andre færdigheder ikke er ligeså vigtige, men det er sproget,
der kopler det hele sammen.
Især barnets pragmatiske færdigheder styrkes, med
dette forstås, at barnets evne til at formulere sig klart og præcist forbedres.
De 4 overordnede faktorer, der støtter barnets
sprogudvikling, og som understøtter den dialogiske læsning er:
1. At barnet øver sig i at anvende sprog (imitation)
2. At barnet tilbydes feedback på dets sprogbrug
(udbygning af barnets sprog)
3. At barnet modtager positiv feedback
(forstærkning)
4. At barnet indgår aktivt som medspiller i voksen –
barn – dryader (aktiviteter som kræver kommunikation) (ibid, s, 23)
Det er netop læsning af bøger særlig gode til, da
kommunikation er et af nøgleordene i dialogisk læsning.
Her er jeg ved at
læse sammen med M og J, der begge går i vuggestue og de er 2 år.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar